Principmeddelelse 2-25 der omhandler at ingen af forlængelsesbestemmelserne har forrang

Afgørelsen slår fast, at ingen af forlængelsesreglerne i sygedagpengeloven har forrang for andre, og at kommunen har ret til løbende at vurdere hvilken forlængelsesbestemmelse, der er mest relevant.

Det betyder at kommunen i en sygedagpengesag kan ændre forlængelsesgrunden, også selvom borgeren fortsat opfylder den tidligere forlængelsesgrund.

Afgørelsen slår også fast, at en ændring af hvilken forlængelsesbestemmelse der anvendes, ikke er en tilbagekaldelse af en begunstigende forvaltningsakt.

Denne nye afgørelse har indarbejdet afgørelse 142-10, der derfor er kasseret.

Du kan læse hele afgørelsen her

Artikel nr.1 om Beskæftigelsesreformen

Aftale om reform af beskæftigelsesindsatsen

I denne artikel forsøger vi at give et overblik over aftalen om reform af beskæftigelsesindsatsen her i landet.

OBS: Der endnu kun tale om en politisk aftale, det vil sige, at de lovforslag, som skal udmønte aftalen, ikke foreligger endnu.

Mere værdighed, større frihed og færre regler

Denne overskrift indeholder en stor del af tankerne bag aftalen om reformen.

Aftalen tager udgangspunkt i det fleksible arbejdsmarkedet og den høje grad af beskæftigelse vi har her i landet. Der lægges dog ikke skjul på, at regelsættet er blevet for kompliceret og for dyrt. Derfor ønsker aftalepartnerne af gennemføre historiske ændringer i form af forenklinger. Her tænkes blandt andet på friere rammer for kommunernes organisering af beskæftigelsesindsatsen, sagsbehandlernes muligheder for at lave individuelt tilpassede indsatser og flere handlemuligheder for borgerne. Ændringerne i reglerne skal resultere i et mere enkelt og gennemskueligt beskæftigelsessystem for alle parter.

Blandt andet fremhæves det i aftaleteksten, at borgerne fremover årligt skal deltage i ca. en halv million færre samtaler i kommuner og a-kasser.

Grundlæggende er der ikke ændret i beskæftigelsesindsatsens hovedformål, som fortsat er at understøtte den lediges vej til beskæftigelse og at matche samfundets og virksomhedernes behov for kvalificeret arbejdskraft.

Fremtidens beskæftigelsesindsats skal bygge på frisættelse, forenkling og værdighed.

Aftalen tager udgangspunkt i ekspertgruppens anbefalinger – de 6 grundelementer med overskrifterne:

  • Forenkling af målgrupper
  • Individuelt tilrettelagt indsats for borgerne
  • Værdigt sanktionssystem i balance
  • Frihed i organisering
  • Mere plads til a-kasser og private aktører
  • Fra proceskrav til resultatstyring

Resten af artiklen indeholder en uddybning af de enkelte grundelementer.

Forenkling af målgrupper

De nuværende 13 målgrupper i Beskæftigelsesloven (LAB) ændres til i alt fem målgrupper.

 Formålet er, at færre målgrupper giver et mindre komplekst system.

Ændringen vil skabe mulighed for en sammenhængende indsats for borgerne. Aftalen indeholder blandt andet  følgende ændringer:

  • Borgere skal mødes som parate til at tage et job. Dermed er udgangspunktet for alle borgere, at de er jobparate.
  • Individuelt fokus i uddannelsesindsatsen for unge. I erkendelse af, at ikke alle bliver erhvervsaktive via uddannelse afskaffes uddannelsespålægget. Dette gælder også for dagpengemodtagere.
  • Særregler med krav om gentagen aktivering, ret til mentorstøtte samt læse-, skrive-, regnetests afskaffes. Kommunen kan fortsat give disse efter behov.
  • Borgere skal have deres indsats på samme ydelse. Følgende ordninger udfases og afskaffes derfor: Ressourceforløb, jobafklaringsforløb, revalidering, særlig støtte, indsatsgarantien, ret til personlig jobformidler og ret til samtale med sundhedskoordinator i forbindelse med et konkret tilbud.
  • Sygemeldte, der ikke kan få forlænget deres sygedagpenge, vil overgå til en reduceret sygedagpengesats.

Individuelt tilrettelagt indsats for borgeren

Fagligheden og initiativretten skal gives tilbage til sagsbehandlerne. En lang række proceskrav bortfalder, og kommunerne får dermed bedre muligheder for at give den individuelle og koordinerende indsats, som de er forpligtede til.

Derfor afskaffes følgende:

  • Borgere tæt på arbejdsmarkedet skal kun have samtaler og tilbud, der er nødvendige for at komme i job. Kravene til antal samtaler og tilbud for dagpengemodtagere og jobparate ledige vil fremover være mindst fire samtaler og ét aktiveringstilbud inden for de første seks måneder.
  • Øvrig vejledning og opkvalificering skal igen kunne medregnes som ret og pligt tilbud.
  • Borgere længere væk fra arbejdsmarkedet skal have den relevante indsats, der – efter en faglig vurdering – er individuelt tilrettet den enkelte.
  • For borgere længere fra arbejdsmarkedet og sygemeldte reduceres kravet til antallet af samtaler én samtale inden for de første seks måneder.
  • For borgere længere fra arbejdsmarkedet indføres en årlig afklaring af, om borgeren får den rette ydelse og den rette indsats. Kommunen får mulighed for at fritage aktivitetsparate borgere fra indsatsen og kontaktforløb i kortere perioder.
  • Sygemeldte i job skal som udgangspunkt ikke til samtaler eller opfølgning i kommunen. Dette gælder dog kun, hvis sygemeldte og arbejdsgiver forventer sygefravær mindre end 26 uger.
  • Ungeløftet styrkes og gøres permanent
  • Kravet om etablering af rehabiliteringsteams afskaffes. Den sundhedsfaglige rådgivning (læge) fra klinisk funktion skal fortsat anvendes i sager om førtidspension og fleksjob.
  • Ordningerne med jobrotationsordningen og puljen til uddannelsesløft afskaffes.
  • Positivlisten for retten til uddannelsesløft på 110 pct. dagpenge udvides til 35 pct. af den samlede aktivitet på erhvervsuddannelserne
  • For at styrke beskæftigelsesfagligheden og opkvalificeringen af sagsbehandlere og ledere i kommuner og A-kasser afsættes en pulje på i alt 100 mio. kr. i 2027 og 2028 til opkvalificering.
  • Den statslige VEU-koordinering bortfalder.

Værdigt sanktionssystem i balance

Borgere skal have en værdig behandling i beskæftigelsesindsatsen, og indsatsen skal målrettes den enkeltes behov.

  • Borgere længere fra arbejdsmarkedet skal – som udgangspunkt – ikke sanktioneres. Sagsbehandleren skal ud fra en konkret socialfaglig vurdering af borgerens situation beslutte, om det er relevant at anvende rådigheds- og sanktionsreglerne.
  • Der skal være tydelige rådighedskrav for borgere tættere på arbejdsmarkedet. Derfor forenkles den skærpede rådighedssanktion.
  • Sygemeldte skal behandles værdigt. Derfor indføres en række ændringer som lemper reglerne om sanktionering af sygemeldte. F.eks. kan sygedagpengene kun bortfalde, så længe den sygemeldte forhaler helbredelsen.

Afskaffelse af jobcenterregimet og frihed i organisering

Beskæftigelsesindsatsen skal fortsat være kommunalt forankret. Ændringerne skal gøre det muligt at organisere beskæftigelsesindsatsen efter lokale forhold i samarbejde med andre aktører. De nye regler skal give bedre muligheder for, at kommunen kan sammentænke forløb og indsatser på tværs af forvaltninger og fagligheder.

  • Den friere organisering giver kommunerne mulighed for selv at beslutte, om beskæftigelsesindsatsen skal varetages i eksempelvis en samlet beskæftigel-

ses, social- og sundhedsforvaltning. I friheden ligger også, at kommunen kan beslutte, at nogle målgrupper skal have en indsats varetaget i en anden forvaltning.

  • Der indføres en tidsbegrænset bestemmelse om, at de lokale politiske drøftelser af beskæftigelsesindsatsen skal ske i ét udvalg ved overgangen til en ny beskæftigelsesindsats.
  • Der vil fortsat krav om én indgang for virksomheder og understøttelse af arbejdsmarkedets behov.

Mere plads til a-kasser og private aktører

Borgere skal have mere indflydelse på deres forløb. A-kasser og private leverandører skal spille en større rolle i beskæftigelsesindsatsen.

  • Som et treårigt forsøg får udvalgte dagpengemodtagere frit valg mellem et kontaktforløb hos kommunen, a-kassen eller en anden aktør i de første fire ledighedsmåneder.  
  • Udvalgte dagpengemodtagere får – i en treårig forsøgsperiode – mulighed for at gennemføre de første 4 måneder af kontaktforløbet hos a-kasserne.
  • Fremover skal ledige borgere kunne registrere og arbejde med deres CV- og Joblog-registreringer, uanset hvilket it-løsning de bruger i regi af kommuner og a-kasser.
  • Det være lettere for private leverandører og forskere at få adgang til data fra beskæftigelsesindsatsen.

Fra proceskrav til resultatstyring

Fokus i beskæftigelsesindsatsen skal rettes mod, at flest mulige borgere kommer i job eller uddannelse. Styringen skal drives af resultatstyring frem for proceskrav.

  • Kommuner skal i fremtiden bruge færre ressourcer på at leve op til proceskrav i beskæftigelsesindsatsen. Derfor afskaffes det skærpede tilsyn.
  • Den statslige opfølgning på området skal fremover fokusere på,

kommunernes resultater med at få borgere i job eller uddannelse, og

om indsatsen skaber varig tilknytning til arbejdsmarkedet.

Der vil også blive fulgt systematisk op på virksomhedernes tilfredshed.

  • Der indføres en jobpræmie, som skal forbedre kommunernes lyst til at investere i borgere længst fra arbejdsmarkedet. Kommunen kan bruge indtægterne fra jobpræmien til dækning af serviceudgifter.
  • Der afsættes 22 mio. kr. årligt til metodeudvikling af indsatser for udsatte borgere og borgere med handicap, mens en række puljer for eksempel med fokus på sygemeldte og ledige med særlige udfordringer nedlægges.
  • Rekruttering (STAR) skal fremover – blandt andet – facilitere, at ledere og sagsbehandlere i kommunerne og a-kasserne kender til best practice på beskæftigelsesområdet.  

Yderligere initiativer

  • Harmonisering af regler om udbetaling af forsørgelsesydelser i retspsykiatrien

Udbetaling af social pension (folkepension, førtidspension, seniorpension og

tidlig pension) og kontanthjælp stoppes for nuværende og kommende anbringelses- og behandlingsdømte.Regler for udbetaling af forsørgelsesydelser i

retspsykiatrien ensrettes mest muligt med de regler, der gælder for indsatte og

varetægtsfængslede i fængsler og arresthuse.

  • Fleksløntilskuddet skal ikke længere kunne medføre modregning i pension.

Det skal bidrage til, at fleksjobbere ligestilles med andre ægtefæller/samlevere

til en folke -, senior- og førtidspensionist i ordinær beskæftigelse, hvor arbejdsindkomst ikke indgår i pensionsberegningen.

Indfasning og implementering

De elementer i aftalen, der drejer sig om øgede frisættelse, forenkling og værdighed skal implementeres så tidligt som muligt.

  1. Tidlige initiativer implementeres ved ændringslov med ikrafttrædelse henholdsvis d.1.februar 2026, 1. juli 2026 og d.1. januar 2027 (for de tiltag, der er omfattet af forlig om førtidspension og fleksjob).

De tidlige initiativer indeholder udfasning af ordninger, hvor ydelser afskaffes, og tilgangen til ordningerne stoppes, herunder for eksempel afskaffelse af jobrotationsordningen og revalideringsordningen. Udfasningen vil ikke have betydning for de borgere, som allerede er visiteret til eller bevilget ordningerne.

Der er lagt op til,

  • at reglerne om skærpet tilsyn og
  • kravene om pligt til at etablere jobcentre

afskaffes fra d. 1. februar 2026.

Der er lagt op til,

  • at afskaffe proceskrav, som vil give anledning til tilpasninger og omorganiseringer i kommunerne
  • afskaffelse rehabiliteringsteams samt
  • reduktion af krav til samtaler, mere fleksible rammer for ret og pligt til tilbud og *særlig støtte.

træder i kraft 1.juli 2026

*Særlig støtte udfases over tre år for målgrupper, der har adgang til ydelsen pr. 1. januar 2026.

2) Ny hovedlov om en aktiv beskæftigelsesindsats og ændringslove med ikrafttrædelse 1. januar 2027 med alle resterende tiltag. Dette omfatter blandt andet den ny målgruppestruktur mv.

Praktisk guide til behandling af sager om formue

Ankestyrelsen har i marts 2025 udgivet en praktisk guide til behandling af sager om formue i forhold til retten til hjælp efter Lov om en Aktiv Socialpolitik (LAS).

Ankestyrelsen tydeliggør den systematik kommunen skal bruge, når de skal vurdere om borgeren har formue og så henviser de flittigt gennem hele guiden til relevante principmeddelelser.

Ankestyrelsen opstiller 7 trin, kommunen skal igennem, når der skal tages stilling til om en borger har formue:

  1. Har borgeren formue i aktivlovens forstand?
  2. Tilhører formuen borgeren eller borgerens ægtefælle?
  3. Skal der ses bort fra formuen efter undtagelsesreglerne?
  4. Er formuen i behold?
  5. Er formuen til rådighed for borgeren?
  6. Opgørelse af formuen
  7. Beregning af selvforsørgelsesperioden

Ad 1 – Formue i aktivlovens forstand

Der skal foretages en konkret vurdering af, om et givent pengebeløb er formue eller indtægt, da det er forskellige paragraffer der skal bruges.

De henviser blandt andet til principmeddelelse 104-16, der handler om afgrænsningen mellem formue og indtægter og hvornår lån, tilbagebetaling af lån og gaver kan betragtes som indtægter.

Der er også et afsnit, der omhandler hvornår fast ejendom (andelsbolig og ejerbolig) har betydning for retten til hjælp, og her henviser de til principmeddelelse 23-23.

Ad 2 – Tilhører formuen borgeren eller borgerens ægtefælle?

Det er en betingelse, at formuen tilhører borgeren eller dennes ægtefælle, hvis det skal have betydning for borgerens ret til hjælp.

Som udgangspunkt er det ejerforholdet (eksempelvis navn på konto eller tinglysning), der afgører hvem der ejer formuen. I tilfælde, hvor man ikke kan fastslå det konkrete ejerforhold er konkret rådighed over formuen en stærk indikator for ejerforholdet.

I guiden gives en række eksempler omhandlende både penge, smykker og biler.

Ad 3 – Skal der ses bort fra formuen efter undtagelsesreglerne?

Når kommunen via trin 1 og 2 har fastslået at borgeren har formue, skal de nu forholde sig til om der kan ses bort fra hele eller dele af formuen efter undtagelsesreglerne.

  • Efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige offentlige sociale ydelser i op til 2 år fra udbetalingstidspunktet (LAS § 14, stk. 3).
  • Erstatning for tab af erhvervsevne som følge af personskade (LAS § 14, stk. 4 og § 14, stk. 5).
  • Legater, godtgørelse for varigt mén og ikke-økonomisk skade og ydelser fra godkendte sociale fonde og stiftelser m.v. (LAS § 14, stk. 6).
  • Personer der deltager i Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU) og eventuel ægtefælle er undtaget fra formuevurderingen (LAS § 14, stk. 7).
  • Engangsudbetalinger fra forsikringer vedrørende kritisk sygdom (LAS § 14, stk. 8).

Ad 4 – Er formuen i behold?

Det er en betingelse for at give afslag på hjælp på grund af formue, at borgeren reelt har adgang til formuen og kan bruge den. Det betyder, at hvis formuen er brugt inden der træffes afgøelse, eller mellem afslag og genvurdering, så kan der ikke gives afslag med henvisning til formuen.

Her skal man dog være opmærksom på, om der skal ske tilbagebetaling på grund af uforsvarlig økonomi.
Her henvises til en artikel fra Ankestyrelsen, der omhandler hvordan sager om tilbagebetalingspligt på grund af uforsvarlig økonomi skal behandles.

Ankestyrelsen giver en række eksempler på hvordan kommunen skal forholde sig, hvis der sker overførsel af beløb til andre personers konti, og beskriver at formuen fortsat kan være i behold hvis, der er sket overførsel

  • til en person, som borgeren har en personlig relation til, og
  • overførslen er sket på et tidspunkt hvor borgeren får hjælp, eller må forvente at få brug for hjælp til forsørgelse, og
  • begrundelsen for overførslen ikke kan dokumenteres eller sandsynliggøres.

Ad 5 – Er formuen til rådighed for borgeren?

Her skal kommunen være opmærksom på hvor lang tid det vil tage borgeren at omsætte et formuegode (eksempelvis en bil) til kontanter, der kan bruges til forsørgelse.

Omsætningen af et formuegode skal kunne ske inden for højst ca. 1 måned, og derfor drejer det sig typisk om obligationer, aktier, bil og andre let omsættelige ting.

Det betyder at båndlagte midler og midler borgeren er afskåret fra at bruge eller sælge ikke indgår i vurderingen.

Ad 6 – Opgørelse af formuen

I en ansøgningssituation opgøres formuen på ansøgningstidspunktet.

I et forløb, hvor borgeren modtager hjælp, opgøres formuen på det tidspunkt, hvor den erhverves.

Formuen opgøres som aktiver og der tages ikke hensyn til gæld, der ikke er forfalden. Hvis der er pant i et formuegode, er det friværdien der indgår i opgørelsen af formue.

Når formuen er gjort op, skal der ses bort fra 15.500 for ugifte og 31.000 for gifte (satser gældende pr. 01.07.2025).

Ankestyrelsen giver en række eksempler på, hvornår et beløb medregnes i formuen eller som et beløb der skal dække personen forsørgelse.

Kommunen skal altid vurdere om der skal ses bort fra formue til at bevare eller
opnå en nødvendig bolig standard og/eller af hensyn til borgerens erhvervs- og uddannelsesmuligheder

Ad 7 – Beregning af selvforsørgelsesperioden

Ved beregningen skal kommunen lægge til grund, at borgeren som minimum vil have et månedligt beløb til rådighed, der svarer til hvad borgeren kunne have modtaget netto i hjælp til forsørgelse.

Og så understreger Ankestyrelsen, at borgeren altid har ret til at søge om hjælp inden selvforsørgelsesperioden udløber, hvis formuen er brugt hurtigere end forventet. Det betyder at kommunen også skal vejlede borgeren om dette.

Er selvforsørgelsesperioden mindre end 1 måned, skal der ikke træffes afgørelse om ophør af hjælpen, men hjælpen skal afbrydes midlertidigt.

Du kan læse hele guiden her

Status på 3 års indsats i kommunerne for Ukrainske flygtninge

KL har i januar 2025 udført en survey i landets kommuner for at gøre status på indsatsen for Ukrainske flygtninge.

Ud af 95 Jobcentre har 76 (80%) svaret på undersøgelsen.

Resultatet viser blandt andet

  • I 2025 bruger 14% af kommunerne muligheden for at kompensere private borgere, der har Ukrainere boende, mod 60% i 2023.
    Det fremgår af kommentarer, at kommunerne giver overlevelseshjælp frem for kompensation til værter.
  • 49% af kommunerne oplever, at det er en udfordring af finde boliger til de Ukrainske flygtninge. I 2023 var tallet 42%.
  • 63% af kommunerne vurderer, at dert er meget svært eller svært at få Ukrainere flyttet fra en midlertidig til en permanent bolig.
  • 85% af kommunerne oplever at samarbejdet med virksomhederne om at få Ukrainere i job er meget godt eller godt.
    Det fremgår af kommentarer, at Ukrainere støtter hinanden og er hurtige til at lære sproget.
  • 67% af kommunerne vurderer at de Ukrainere de modtager nu, generelt har det dårligere end dem de tidligere har modtaget.
    Det fremgår af kommentarer, at der er flere med alkoholmisbrug og familiemæssige udfordringer, samt at de nyankomne er mere præget af krigen og viser flere traumer.
  • 65% af kommunerne samarbejder med civilsamfundet om modtagelse og integration af Ukrainere.

Du finder hele rapporten her: https://www.kl.dk/beskaeftigelse-og-integration/situationen-i-ukraine/status-paa-tre-aars-indsats-i-kommunerne-for-ukrainske-flygtninge

SIRI lancerer ny hjemmeside

Styrelsen for International Rekruttering og Integration har lanceret en hjemmeside, hvor du kan finde viden, redskaber og inspiration til at hjælpe nyankomne flygtninge tættere på arbejdsmarkedet.

Der er blandt andet viden om

  • Processen med at modtage nyankomne
  • Beskæftigelsesindsatsen – herunder IGU og den nye arbejdspligt
  • Traume og sundhed
  • Sprog og kultur

Du finder hjemmesiden her: https://integrationogjob.dk/

Et historisk blik på reglerne om opholds- og beskæftigelseskrav

Beskæftigelseskravet

Fra 1. juli 2025 udvides beskæftigelseskravet så alle personer skal opfylde kravet om 2 år og 6 måneders ordinær fuldtidsbeskæftigelse i de seneste 10 år

Hvis de

  • første gang er indrejst i her riget d. 2. april 1968 eller senere

eller

  • er indrejst her i riget igen d. 2. april 1968 eller senere efter mindst 12 sammenhængende måneders ophold i udlandet.

Med riget menes i alle tilfælde ophold og indrejse i Danmark, Færøerne og Grønland.

Indtil 1. juli 2025 omfatter beskæftigelseskravet kun personer indrejst fra 2008. Kravet gælder kun, hvis de har søgt om kontanthjælp efter 1. januar 2019.

Beskæftigelseskravet gælder for alle indrejste, uanset om de er indrejst som børn med eller uden forældre, eller om de er indrejst som voksne.
Beskæftigelseskravet gælder ikke for EU-/EØS-borgere, hvis de efter EU-retten er berettigede til hjælpen. Som eksempel kan nævnes vandrende arbejdstagere.

Beskæftigelseskravet gælder således som udgangspunkt også adopterede børn.
EU-retten kan dog føre til et andet resultat, f.eks. hvis barnet er kommet hertil fra et andet EU-/EØS-land sammen med en forælder, der er vandrende arbejdstager.

Personer, der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravene, modtager mindstesats eller hjemmeboende sats i det nye kontanthjælpssystem fra 1. juli 2025.

Arbejdspligten

Personer der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet bliver omfattet af den nye arbejdspligt, der træder i kraft 1. juli 2025.

Personer med opholdstilladelse efter særloven for personer, der er fordrevet fra Ukraine, vil for nuværende ikke blive omfattet af arbejdspligt.

Har det altid været sådan?

Beskæftigelseskravet blev indført ved en lovændring i 2018, der trådte i kraft 1. januar 2019. Beskæftigelseskravet omfattede allerede dengang internationalt adopterede, der er indrejst til Danmark efter 1. januar 2008.

Opholdskravet har vi stort set haft siden 2002 !
I perioden 2002 – 2012 fandtes starthjælpen til personer, der ikke havde opholdt sig i Riget  i 7 ud af de seneste 8 år. Samme regler gjaldt også for danske statsborgere.
Starthjælpen blev afskaffet i 2012.

I 2015 trådte reglerne om integrationsydelsen i kraft. Målgruppen  var personer med lovligt ophold i Danmark, der havde opholdt sig uden for EU i mere end ét år ud af de seneste 8 år.

I januar 2020 skiftede integrationsydelsen navn til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og overgangsydelse. Målgruppen er personer, der ikke har boet i Danmark i mindst 9 ud af de sidste 10 år.

Opsummering

Opholdskravet har således været gældende for alle siden 2002 (med en pause fra 2012 – 2015).
Siden 2018 har beskæftigelseskravet været gældende for alle.
Det nye fra 1. juli i år er, at personer der ikke opfylder opholds- og beskæftigelseskravet omfattes af arbejdspligten, der som udgangspunkt er 37 timer om ugen.

Reglerne om opholdskrav fremgår af Lov om en aktiv socialpolitik § 11, stk. 3 og 4

Reglerne om beskæftigelseskravet fremgår af lov om en aktiv socialpolitik § 11, stk. 8

Lov om en aktiv socialpolitik finder du her: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/808

KL´s Beskæftigelsestræf 2025

Som vi skrev i sidste nyhedsbrev, deltog Ea i KL´s Beskæftigelsestræf, og her har vi samlet nogle af de pointer hun tog med sig hjem.

Dagen blev indledt med at Morten Mandøe, der er Cheføkonom i KL, fortalte at:
👍 Danmark er EU-mestre for 13. år i træk, i at få ledige tilbage i job
👍 Aldrig har så få været på kontanthjælp
👍 Langtidsledigheden i DK er 5 gange lavere end EU-gennemsnittet
👍 9 ud af 10 virksomheder er tilfredse med Jobcentrenes service
👍 6 ud af 10 borgere er tilfredse med deres forløb i jobcentrene

Og så vil jeg fremhæve Stine Hollendsted (Centerchef for Social og Arbejdsmarked i Ballerup kommune), der kom med dagens mest inspirerende sætning, da hun blev spurgt om hvad Jobcentrene kan:
“Vi kan facilitere mødet, der formentlig aldrig ville finde sted”
(om at matche ledige og virksomheder).

Til eftertanke er Lars Uggerhøjs (Professor ved Aalborg universitet) konstatering af, at borgerne gennem 35 år har efterspurgt det samme: Medinddragelse og lydhørhed.

Forundersøgelse af negativ social kontrol i det offentlige

MÆRK – Nationalt Center mod Æresrelaterede Konflikter, har lavet en forundersøgelse af negativ social kontrol i det offentlige.
Resultaterne af forundersøgelsen er baseret på beretninger fra fagprofessionelle på tværs af kommuner og civilsamfundsorganisationer i hele landet.
Forundersøgelsen belyser 25 episoder, hvor offentligt ansatte har udøvet eller gjort det muligt at udøve negativ social kontrol.

Et eksempel fra forundersøgelsen er:
En interviewperson fortæller om en ung kvinde, der udsættes for omfattende vold og kontrol af sin familie. Et nærtstående familiemedlem, som arbejder som myndighedssagsbehandler i familiens kommune, har ifølge kvinden truet hende med følgende: ”Jeg holder øje med, hvor du bor. Hvis du skifter adresse, kan jeg slå dig op. Jeg kan slå dig op, hvis du har hemmelig adresse og bor på krisecenter.” Familiemedlemmet har angiveligt brugt sin stilling til at få adgang til sagen uden at oplyse om sin relation til borgeren, hvorefter vedkommende opsøgte kvinden på krisecenteret. Det førte til, at kvinden følte sig nødsaget til at vende tilbage til familien. Interviewpersonen forklarer, at for kvinden var det ”for uoverskueligt at tage den længere. At skulle kontakte politi og alt muligt, da man jo hele tiden er bange for hvad der sker, hvis man anmelder og sådan noget.”

Læs mere om forundersøgelsen her: https://uim.dk/nyhedsarkiv/2025/marts/forundersoegelse-identificerer-25-mulige-episoder-med-udoevelse-af-negativ-social-kontrol-blandt-offentligt-ansatte/

Læs forundersøgelsen her: https://nc-maerk.dk/publikationsarkiv/2025/marts/forundersoegelse-af-negativ-social-kontrol-i-det-offentlige/

Præcisering af reglerne om modtagelse af ydelser efter Lov om aktiv socialpolitik (LAS) under kortvarige ophold i udlandet

OBS: Reglen er trådt i kraft d.1. marts i år.

Baggrund: Beskæftigelsesministeriet og Justitsministeriet har tidligere vurderet, at fortolkningen og anvendelsen af opholdskravet i § 5, stk. 3 i lov om aktiv socialpolitik om helt kortvarige ophold i udlandet uden overnatning kunne udløse krav om tilbagebetaling og sanktion.

Dette var ikke foreneligt med retten til fri bevægelighed. Senest i februar måned sidste år meldte Ankestyrelsen og STAR igen ud, at de kortvarige ophold i udlandet ikke skulle betragtes som omfattet af reglen i LAS § 5, stk.3. 

Ændringen: Formålet med ændringen af LAS § 5, stk.3 har været at skabe overensstemmelse med EU-rettens regler om fri bevægelighed.

Det fremgår nu direkte af lovteksten, at personer, der modtager hjælp efter LAS, kan modtage hjælp under helt kortvarige ophold i udlandet uden overnatning, fordi denne type ophold ikke er omfattet af reglen i § 5, stk.3.

Som eksempler på kortvarige ophold i udlandet kan nævnes indkøbsture, fritidsaktiviteter og lignende. Kortvarige ophold i udlandet må fortsat ikke involvere overnatning.

Der er ikke sket ændringer i resten af LAS § 5. Derfor kan personer, der modtager ydelser efter LAS, som hidtil overnatte i udlandet højst én gang pr. kalendermåned uden, at opholdet får betydning for retten til ydelser efter LAS. Øvrige sædvanlige krav for at modtage ydelser efter loven er heller ikke ændret og gælder derfor stadig.

Afskaffelse af den skærpede rådighedssanktion i LAS § 40a for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere.

OBS: Reglen er trådt i kraft 1. marts i år.

Baggrund: Ønsket om ændringer i LAS § 40a har rod i erfaringerne med kommunernes store udfordringer med korrekt administration af reglerne om den skærpede rådighedssanktion. Særligt har der været udfordringer i sager, hvor borgeren var visiteret som aktivitetsparat.

Ændringen: Efter ændringen er aktivitetsparate personer, som modtager kontanthjælp, ikke længere omfattet af reglen om skærpet rådighedssanktion efter LAS § 40 a. Med forslaget vil den skærpede rådighedssanktion fremover udelukkende omfatte uddannelses- og jobparate modtagere af hjælp efter LAS.

Afskaffelse af skærpet rådighedssanktion for aktivitetsparate personer har ikke betydning for anvendelsen af de andre sanktionsregler i LAS. Disse personer vil derfor stadig kunne pålægges sanktion(er) efter LAS §§ 36-40. Her tænkes for eksempel på fradrag i eller nedsættelse af ydelsen, hvis den pågældende uden rimelig grund ikke opfylder sin rådighedsforpligtelse. Det kan f.eks. blive aktuelt, hvis den pågældende uden rimelig grund udebliver fra jobsamtaler og tilbud, eller afviser tilbud om arbejde, aktive tilbud m.v.

Overgangsregler: Afgørelser om skærpet rådighedssanktion efter LAS § 40 a truffet overfor aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere bortfalder, hvis afgørelsen er truffet før lovens ikrafttræden d.1. marts i år.

Øvrige ændringer:

Lovforslaget indeholder desuden et forslag om ændring af det skattemæssige fradragstidspunkt for tilbagebetalingspligtige ydelser udbetalt efter LAS og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats samt en række tekniske konsekvensændringer.

Lovforslaget som vedtaget kan læses her: https://www.ft.dk/samling/20241/lovforslag/L108/som_vedtaget.htm